כשהוא לא מצליח להשליט סדר בישיבה הוא קורא לארבעה לדין תורה אצל הרב אלתר קופר, גדול הדור, שפוסק לטובת הארבעה. הוא נוזף ברב שפיצר, אומר שמניעיו נובעים מגאווה (פרפרזה לסרטון מפורסם על הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, בו הוא כועס על אי קבלת תלמיד לבית ספר, ואומר שהמניעים האמיתיים לכך אינם קשורים לרמתו הרוחנית של הילד אלא לגאווה פסולה[6]), ואף מחליט שהרב בלוך יחזור לתפקידו כראש הישיבה, חרף פיטוריו על ידי הרב שפיצר. להפתעתה של הרביעייה, מודיע להם הרב בלוך, שחוזר לראשות הישיבה, שעליהם לעזוב לטובתם ולטובת הישיבה. צענטער – השבאבניקים מחליטים להקים ישיבה ומנסים לשכנע את גדליה להצטרף ולהיות ראש הישיבה, אך הוא מסרב בגלל שהיא ממוקמת ברחוב הכי חילוני בירושלים.
השלישייה הנותרת פותחת במרד ובמה שהם תופסים כ”עלילות” בתקשורת, עד שהרב שפיצר מחזיר את מאיר, אך מבקש מהם בתמורה לחדול מן השביתה ולגור בדירה שלו. אף שהשלישייה תופסת את המתח העדתי שהציגו כ”עלילתי”, עולה כי בפועל הישיבה כן מתפקדת בצורה גזענית, אך אלה עיוורים כלפיה, ומאמינים כי הם מוכרים לתקשורת עלילה על-מנת להתנגח בראש הישיבה. הרב שפיצר נוטל לידיו את תפקיד ראש הישיבה, וכשהוא מכריז על כך באמצעות ההכנות להעברת השיעור הכללי בישיבה, הוא גורם לרביעייה להצית מרד נגדו בקרב כל תלמידי הישיבה.
דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור עריכה]
את הישיבה הם מקימים בתוך הדירה של סבתא של דב, בלב הרחוב החילוני האחרון שנשאר בירושלים, מה שמעורר עליהם את השכנים שרוצים לשמור על רוח השכונה ולא מוכנים שהחבורה הזאת תשתלט להם על החלקה הקטנה. ארבעה בחורים מופרעים, צדיקים בישיבה הטובה בעולם, עם חליפות צמודות מזארה, כובעי בורסלינו ונעלי שפיץ, מחלקים את עולמם בין הנאות הלימוד והנאות החיים. הסדרה קיבלה ביקורות חיוביות ברובן.[13][14] מספר מבקרים ציינו את ההנגשה שהסדרה מצליחה להביא מאורח חייהם המורכב של בחורי הישיבות לצופה.[15] במקביל עלו טענות על אי דיוק בהרבה פרטים [16] וחוסר אמינות של הדמויות[17].
- את הישיבה הם מקימים בתוך הדירה של סבתא של דב, בלב הרחוב החילוני האחרון שנשאר בירושלים, מה שמעורר עליהם את השכנים שרוצים לשמור על רוח השכונה ולא מוכנים שהחבורה הזאת תשתלט להם על החלקה הקטנה.
- בסוף העונה מתקיים אירוע אזכרה לראש הישיבה הראשון, אך הרב שפיצר מונע מחברי הישיבה להגיע אליו מחשש שילכו לצפות במשחק כדורסל.
- “שבאבניק” הוא סלנג שהגתה החברה החרדית לנוער שוליים שנפלט ממוסדותיה או חדל לציית לכללים והנורמות הנהוגים בה.
- הרב שפיצר נוטל לידיו את תפקיד ראש הישיבה, וכשהוא מכריז על כך באמצעות ההכנות להעברת השיעור הכללי בישיבה, הוא גורם לרביעייה להצית מרד נגדו בקרב כל תלמידי הישיבה.
ארבעת גיבורי הסדרה הם נערים הלומדים בישיבה (ובכך אינם בקצה החמור של הגדרת שבאבניק), אך בהתנהגותם הם חורגים מהנורמות החרדיות. הם מוצאים פרצה בחוק שמאפשרת להם להקים ישיבה פיקטיבית שבה הם יהיו מוגנים מכל צו גיוס, וחיים את החיים כפי שהם רוצים לחיות אותם. ״שבאבניקים״ מגוללת את סיפורם של ארבעה תלמידי ישיבה הלומדים בתנאי פנימייה בישיבה חרדית. אחרי שעפו מהישיבה, שלושת השבאבניקים מנסים להשתלב בעולם הגדול, חוץ מגדליה שעבר לישיבה מרוחקת בדרום ומתכונן למבחן החשוב בחייו, הרבנות.
שם הסדרה[עריכת קוד מקור עריכה]
“שבאבניק” הוא סלנג שהגתה החברה החרדית לנוער שוליים שנפלט ממוסדותיה או חדל לציית לכללים והנורמות הנהוגים בה. המונח הלחם של המילה הערבית שבאב (شباب), שפירושה “נוער”, עם הסיומת הסלאבית והיידית ניק).
בעקבות הבקשה, נערך עימות בבית המשפט בין הארבעה לשכנים המתלוננים, במהלכו אבינועם מתחרט על השתתפותו בעימות. לאחר שדבורה מתפרצת אל האולם במהלך העימות ומוכיחה בזעם את גדליה על מעשיו, לאחר שגילתה שיצא לפגישה עם נחמה, שותפתה לדירה, ועל כך שמחלוקת לשם שמיים סופה להתקיים; גדליה מתרצה והשניים מתארסים שוב.
מבחן העונה הראשונה
כאשר ראש הישיבה שלהם, הרב מרדכי בלוך, נהרג במפתיע מקריסת נברשת, יורש אותו בנו בתפקידו. הוועד המנהל של הישיבה חולק על דרכו החינוכית של הרב בלוך הבן, וממנה למשגיח בישיבה את הרב אשי שפיצר, שיהיה מנהלה בפועל של הישיבה, וישליט בה את דרכו החינוכית המחמירה. לאחר שרביעיית תלמידי הישיבה דלעיל, פוגעים ביחסיו של הרב שפיצר עם בני הזוג גוטליב, תורמים גדולים של הישיבה, מגרש הרב שפיצר את מאיר מהישיבה.
דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור עריכה]
אחרי שבסוף העונה הראשונה הם עפו מכל המדרגות, השבאבניקים חוזרים לעונה שכולה מחוץ לכותלי הישיבה. ארבעת השבאבניקים חייבים ישיבה כדי להתחתן אבל אף ישיבה לא מוכנה לקבל אותם.
שם הסדרה[עריכת קוד מקור עריכה]
את הישיבה, הארבעה מחליטים להקים בדירת סבתם של דב ודבורה בראון הממוקמת בלב הרחוב החילוני בשכונת רחביה, מעשה אשר מעורר עליהם את חמת השכנים שמעוניינים לשמור על צביונה החילוני של השכונה. בסיום העונה, מאיר שבור-הלב מגלה שרות החליטה להתארס לחבר ילדותה מחוץ לארץ; גדליה ודבורה נפרדים לאחר שגדליה מסרב להתמסר לגישור הפערים ביניהם; במקביל, אבינועם מבין כי חרף ניסיונותיו, הוא אינו מתקבל בקרב חברי הישיבה החילונית. בהיותו פגוע מאוד ומתוך שכרותו בערב פורים, אבינועם מתפרץ יחד עם גדליה למסיבה הנערכת במבנה הישיבה החילונית עם חומר נפץ. בעקבות כך, השניים נכנסים למעצר וכאשר הם יוצאים, אבינועם מגלה כי המעשה הוסרט והוא הפך ל”כוכב רשת” בעולם החרדי, ואילו השכנים הגישו בקשה לסגירת הישיבה בתואנה כי היא מביאה נזק לשכונה.
מבחן העונה הראשונה
בסוף העונה מתקיים אירוע אזכרה לראש הישיבה הראשון, אך הרב שפיצר מונע מחברי הישיבה להגיע אליו מחשש שילכו לצפות במשחק כדורסל. הרב בלוך הבן מחליט לארגן אוטובוס ומזמין תלמידים להצטרף מבלי ידיעתו, אך התלמידים מעדיפים לצפות במשחק כדורסל במטבח הישיבה. כשהרב בלוך מגיע הוא מתפרץ על הבחורים בחמת זעם, וכשהרב שפיצר מגיע למקום פורץ ביניהם ויכוח סוער ואישי, בסופו מפטר אותו הרב שפיצר.
שם הסדרה[עריכת קוד מקור עריכה]
עם זאת, הארבעה מגלים כי טפירו וטרבלסי, שנשארו בקיצוניותם, חתרו תחתיהם והחליטו להישאר בישיבה יחד עם שאר תלמידי הישיבה. השבאבניקים מחליטים להקים ישיבה ומנסים לשכנע את גדליה להצטרף אליהם ולעמוד בראשותה, אך הוא מסרב בגלל שהיא ממוקמת ברחוב הכי חילוני בירושלים.
דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור עריכה]
בינתיים מחפשים הארבעה שידוך אצל השדכן שלומי זקס, המסביר לחבורה שעליהם להיראות למדנים מספיק בשביל לקבל שידוך טוב, כמקובל בחברה החרדית. אבינועם אינו מתמסר לשלומי, אלא יוצא עם שירה, מלצרית חילונית, אותה הוא פוגש בבית קפה שהוא נוהג לפקוד. מאיר אף הוא עוקף את שלומי ונפגש עם רות גוטליב, בתם של תורמי הישיבה, שיצאה לפגישת שידוך לא מוצלחת עם דב לייזר, ואילו גדליה מחוזר על ידי אחותו של דב לייזר, דבורה; בתחילה הוא מסרב להצעתה לפגישה, אך לבסוף מתרצה ומסכים להיפגש איתה.